2019. november 3.
Utolsó ősz a Stammersdorferen

HAINBURG - WITZELSDORF - SCHÖNFELD - LASSEE - GÄNSERNDORF - STRASSHOF -
- AUERSTHAL - TALLESBRUNN - GROß SCHWEINBARTH - SEYRING
 

Bevallom őszintén, engem is gyönyörködtet, hogy egy áprilisi postban tett ígéretemet betartva egy kis változatosságot vihetek a közelmúltban Prágában és környékén töltött négy napom alatt készült fotóanyag feldolgozásába. Így én is kikapcsolok egy kicsit, Ti pedig olvashattok a SOR-ok között. Ígértem ugyanis, hogy egy blogpost keretein belül szeretnék még elbúcsúzni a Schweibarther Kreuztól, melynek kapcsolódó vonalain a decemberi menetrendváltással megszűnik a közforgalmú személyszállítás. Tulajdonképpen egy tavaly októberben megejtett fotózás feljegyzéseinek eddig meg nem írt konzervpostja ez, érintve a szokott módon az utazás során érintett, valamint a tágabb környék egy-egy helyszínén való közösségi közlekedés megörökítését is.

Mint már sokadszor, utunk lényegi részét Hainburgból indítjuk, éppen érkezik a Kulturfabrikhoz a wolfsthali vonal egy sűrítője, ez a szerelvény néhány héttel ottjártunk előtt még 4020-asból volt kiállítva. Nem baj, hadd fogyjanak a hiányzók az ÖBB Desiro MainLineokból is.

obb_4746028_01

Az állomáson a szokásosnak mondható Postbus autók állnak, nem is időzünk sokat, gyorsan Dunát lépve Witzelsdorf határához sietünk, hogy elérjük a Hainburg felé tartó 391-est. Részemről kellemes meglepetés volt a Lion's City, a túlparton közlekedő járatok már több alkalommal is fotózott autóiból kiindulva Intourora számítottam.

postbus_bd13138_01

Itt vagyunk a Marchegger Ostbahn közelében, be volt tervezve az érkező REX fotózása Schönfeld-Lassee állomásán. A Pozsonyig közlekedő szerelvények klasszikus összeállítása ÖBB Herkulessel és a ŽSSK Bdteer kocsival a "földszintes" inga előtt - melyen természetesen működik a távvezérlés - lassan szintén a múló témák közé tartozik, ennek a vonalnak is szentelni szeretnék majd egy külön postot, ha belátható közelségbe kerül a téma átváltozása.

obb_2016013_01

A vonal személyvonatai Bécs és Marchegg között Jenbacherrel járnak. Ha számításba vesszük azt, hogy Gänserndorftól északra, Bad Pirawarth felé a menetrendváltással megszűnik a közlekedés, a Marchegger Ostbahn vonalán pedig lassan kihúzzák a drótot, egyedül a Marchegg és Gänserndorf közötti rövidke vonalszakasz marad a marcheggi Jenbacherek bevetési területéből. Elképzelhető, hogy a jövőben egy-két Desiro szerelvénnyel megoldják majd a dolgot, ha éppen nem a viszonylatokhoz nyúlnak hozzá.

obb_5047091_01

A két vonat között volt egy kis időnk lefotózni az aktuális Dr. Richard Crosswayt is Lassee szélén.

drrichard_w2049lo_01

Ahogy Marchegg felől a már említett rövidke vasútvonal, mi is Gänserndorf felé indulunk tovább, idáig ér a Schweinbarther Kreuz egyik ága. Az állomáson egy korábban Hainburgban lakó ismerős autó, Dr. Richard Schloss Hof reklámos Crosswaye fogad.

drrichard_w3150lo_02

Auersthal felé a kötelező délelőtti KV elfogyasztására Strasshofban kerül sor, természetesen kínosan ügyelve a 494-es járat érkezésére a cukor és a tejszín között.

drrichard_w1764lo_02

A Weinviertel Auersthal melletti szőlődombjain járunk, a környék lenyűgöző, a nap pedig végre úgy süt, ahogy egy jó fotótúrán illik. El is érkeztünk napunk egyik lényegi részéhez, a Stammersdorfer Lokalbahn forgalmának fotózásához. A 047-es Jenbacher Obersdorf felé igyekszik, megteremtve a környék kapcsolatát a Laaer Ostbahnnal. A vonal obersdorfi végpontjának hálózati szempontból értendő érdekességéről már írtam áprilisban, de az is megemlítendő, hogy nem volt ez mindig így. A vasútvonal a nevét a valaha Bécs szélén elhelyezkedő végpontjáról, Stammersdorfról kapta, ahol ma a 30-as, 31-es villamosok fordulnak, emlékét az állomás megmaradt épülete és egy kiállított szobormozdony őrzi.

obb_5047047_02

Az autóbuszvonalak szempontjából Auersthalt a 322-es vonal betérései érintik, ez nekünk az előző helytől néhányszáz méterre újabb Crosswayt jelent Dr. Richardtól.

drrichard_w1530lo_01

Groß Schweinbarth előtt még teszünk egy kis kitérőt, kár lenne a Nordbahn közelségét nem kihasználni, a fotóhely Angern an der March és Tallesbrunn között vár minket. Maga a vonal Csehország felé jelent fontos kapcsolatot és a komoly teherforgalom mellett nem csak a cseh Railjet szerelvények és a Brečlav-ig közlekedő emeletes REX-ek, hanem a RegioJet járatai miatt is hálás téma.

regiojet_386202_01

A Nordbahn és a Stammerdorfer Lokalbahn között az egykori Gänserndorf - Mistelbach Lokalbahn még megmaradt, Groß Schweinbarthig tartó szakasza teremt vasúti kapcsolatot. A fotón szereplő közelebbi sínpár a Stammersorfer vonala Obersdorf felől, a Jenbacher pedig Gänserndorfból érkezik.

obb_5047003_01

Groß Schweinbarth állomásán járunk, innen ered a vonalak metszéséből a Schweinbarther Kreuz elnevezés. A peron mellett álló motorkocsi rövidesen Obersdorf felé indul.

obb_5047040_01

A Stammersdorfer Lokalbahn Bécs és Obersdorf közötti szakaszához hasonlóan 1988 májusában a felső végen, Hohenruppersdorf és Dobermannsdorf között is megszűnt a forgalom. Egy rövidke részén, Bad Pirawarth és Sulz között a KK. Museumsbahn Weinviertel szervezésében időnként nosztalgiajáratok közlekednek, többek között ezzel az 1943-ban gyártott Köf mozdonnyal és ÖBB eredetű két tengelyes személykocsival.

kuk_kof5184_01

A vonat indulása előtt megérkezik a ráhordó járat is egy "nyóclábú" 5-ös Setra képében, a kapacitása talán vetekszik a Jenbacherével.

drrichard_w2451lo_01

Indul a délutáni vonat, ezt követően mi is...

obb_5047051_01

...hátra van még mára egy fontos vonal fotózása. Nemzetközi viszonylatban a Laaer Ostbahn Brno felé teremthetne kapcsolatot, ha meglenne a pálya a Laa an der Thaya és Hevlín közötti 2-3 kilométeren is. A személyforgalma azért így is komolynak mondható, a fotózott Obersdorf és Seyring közötti szakaszán a REX-ek mellett két S-Bahn vonal (S2; S7) fonódik.

obb_4746022_01

A vasútvonal teherforgalma nemzetközi viszonylat hiányában inkább idényjellegű, mint rendszeres, a GySEV Cargo Vectronja által vontatott gabonás irányvonattal kifejezetten szerencsénk volt.

gysev_193235_02

Egyhangúságnak tűnő egységességének dacára azt kell látnunk, Ausztria vasútja is folyamatosan változik, érdemes ezeket figyelemmel kísérnünk.


(c) bobalt 2006-2019
www.bobalt.hu