2019. április 14.
Auersthal im Frühling

BREITENSEE - MARCHEGG - STRIPFING - GROß SCHWEINBARTH - AUERSTHAL - KLOSTERNEUBURG - MUCKENDORF - SANKT ANDRÄ-WÖRDERN
 

Jó estét! A Groß Schweinbarthot érintő három mellékvonal idén decemberi megszűnésének következményeként született néhány perces gondolatmenet eredményének képi megnyilvánulása köré épített nap története válik olvashatóvá a következőkben, melyhez, mint Ausztriában már sokadszor, az Aaron-Művek Travel, Reisen und Fahrtendienst GmbH. technikai támogatását vesszük igénybe.

A téma fő ütőeréről egy kicsit később, reggel már Hainburg, Kulturfabriknál, az utóbbi évek környékbeli útba eső kötelező első megállójánál áll kiszerelve a főnöki verda, ahol a Pressburger S-Bahnját NEM várjuk meg, vár minket a Crossway az 593-ason Groißenbrunn tetején.

drrichard_w2126lo_01

Breitensee bei Marchegg még csak érintőlegesen, elsősorban a járműgazdálkodásban kapcsolódik az indíttatásunkat jelentő Schweinbarther Kreuzhoz. A Marchegger Bahn Jenbacherei érkezés után Gänsendorf felé indulnak, így a vonal egy perces koppra fordulása csak látszólagos, így viszont Breitenseenél néhány perc különbséggel mindig két különböző kocsit lehet fotózni a két irány járatán.

obb_5047054_02

Marchegg helyijáratán a Blaguss szolgáltat, az utóbbi időben egy Bécsben feleslegessé vált, Wiener Linien arculatos C2-es Citaroval jártak, most egy 415H Setra jutott a főtéren lévő Linienbusparkplatzra.

blaguss_w3091lo_02

A Marchegg - Gänserndorf vonalon érkezik a következő Jenbacherünk. A kép előterében látható, magát leginkább beépítésre váró betonaljnak álcázó peronszegély Stripfing megszűnt megállóhelyének nyomaihoz tartozik. A megálló felszámolásának oka a hely vasútföldrajzi adottságainak ismeretében tökéletesen érthető, a falutól alig esik messzebb a Nordbahn tallesbrunni megállója, ahonnan a vicinálisról történő, Gänserndorfban történő átszállást megspórolva közvetlenül és gyorsabban elérhető Bécs városa a stripfingiek számára.

obb_5047059_01

Groß Schweinbarth állomására forgalommentes időben érkezünk, a várthoz képest azonban eggyel több Jenbachert találunk. A peron mellett álló motorkocsi a Laaer Ostbahntól elhordó szerelvény érkezése után indul majd Bad Pirawarth felé. Már biztosnak látszik, hogy innen decembertől eltűnnek a vonatok. Ezzel megszűnik a Schweinbarther Kreuz, azaz a három, még megmaradt ág forgalma Bad Pirawarth, Gänserndorf és a semmi közepén lévő, de kiválóan működő átszállóhely, az obersdorfi 3-as peron felé, melynek külön érdekessége, hogy a Laaer Ostbahnhoz közvetlenül nem, csak külön szintben csatlakozik. A tagoltság nem véletlen, a Stammersdorfer Lokalbahn vége hajdanán Bécs szélén volt.

obb_5047038_01

Az utóbbiakban említett végállomás, azaz Obersdorf Bahnsteig 3. felől érkezik a következő Jenbacher, rá várt a másik kocsi Groß Schweinbarth peronja mellett. Auersthal határában járunk.

obb_5047004_01

Ezzel a szösszenettel a magam részéről el is búcsúztatom a Weinviertel mellékvonalait és a velük járó sajátságos hangulatot. Tavaly ősszel alaposabban körbejártuk a környék közösségi közlekedését, ennek konzervpostját valószínűleg majd a bezárás előtt bontom.

A nap fele még előttünk áll, azonban a Nordbahn és a Laaer Ostbahn most nem érdekes, van a Duna túlpartján izgalmasabb és hiánypótlóbb téma, ez pedig az "osztrák Dunakanyar" közlekedése. Ilyen szempontból a környék központjának Klosterneuburg tekinthető, tavaly nyáron a vonalak átszervezésével és VOR-ba való integrálásával a város helyijáratát közösen pályázta meg Dr. Richard és Frau Zuklin, egy egységes Sprinter City flottával.

drrichard_w1639mw_02

A három, körjáratszerű vonalat magába foglaló hálózat 1-es és 3-as vonala a városközpontban fonódik, egy terelésnek köszönhetően azonban a 2-es is a kiszemelt helyünk felé járt, így néhány perc alatt le is tudtuk a kint lévő négy autó fotózását.

drrichard_w1636mw_01

A város vasúton kívüli bécsi kapcsolatát jelentő gerincvonal, a 400-as jelen formájában szintén 2018 júliusa óta létezik. A helyijárathoz hasonlóan itt is Dr. Richard és a Zuklinbus van jelen, utóbbi természetesen nem meglepő, hiszen a cég székhelyét Klosterneuburgban jegyzik. A vonalon közös üzemeltetésben kilenc darab C2G-vel közlekednek, melyekkel Alsó-Ausztria helyközi csuklósainak száma a többszörösére emelkedett. A járat hétvégén is 10 perces követéssel közlekedik.

drrichard_w3179lo_01

zuklinbus_tu100fh_02

Haladunk a "Dunakanyarban" észak felé, a Franz-Josephs Bahn fotózásához Muckendorf mellett telepedünk le. A vonal nekem több szempontból is hiánypótló, egyrészt eddig mindig kimaradt a repertoárból, így sorban jöttek a még nem fotózott Talentek és CityJetek az S-Bahnokon, magyar szemmel viszont az igazi csemegéjét az adja, hogy a Railjetek itthoni futásának kiegyenlítéseképpen tartósan MÁV-os Taurusokkal továbbítják a Bécsből Tulln felé közlekedő REX járatokat.

mav_470008_02

Az már csak hab a tortán, hogy a második szerelvényt a MÁV 150-edik évfordulójának tiszteletére felöltöztetett 6-os Taurus tolta, melyről ebben a formájában még nem volt fotóm.

mav_470006_05

Utolsó órákat rúgjuk, miközben Sänkt Andrä-Wördern főutcáján azon lamentálunk, hogy VOR Regio ide vagy oda, ma még egy járaton sem Crossway LE jött. Ebben a kellemes gondolatban csak néhány percet tudtunk eltölteni, megérkezik a Duna mentén Klosterneuburgig ereszkedő 406-oson Ausztria Econellje.

drrichard_w2510mw_01

Az "új" Westbahn 2012 decemberében megnyitott Tullnerfeld állomása felé igyekvő 411-es járat fotózásával be is fejezzük ezt az ismét tartalmasra sikerült napot. A Stammersdorfer Lokalbahnról még jelentkezem bezárás előtt egyszer, a Franz-Josephs Bahnon készült fotókból néhányat pedig már be is csempésztem a tegnap esti ÖBB frissítésbe. Jó éjt! :)

drrichard_w3181lo_01


(c)bobalt 2006-2019
www.bobalt.hu