2019. január 28.
Niederösterreich 2018

WINZENDORF - MUTHMANNSDORF - GRÜNBACH - PUCHBERG - REICHENTALERHOF - PERNITZ - GUTENSTEIN -
SCHWARZAU AM GEBIRGE - MARIAZELL - LILIENFELD - TRAISEN - HAINFELD
 

Felbontok egy konzervet, az előző tél ezen időszakában ugyanis olyan tevékenységek emésztették az időmet, melyek ugyan több szempontból is rendkívül eredményesek voltak, a képek feldolgozását néhány hétre háttérbe szorították. Így volt ez az év egyik első kirándulásával, melynek során az Aaron-Művek Reisebüro segítségével már sokadszor látogattunk el Alsó-Ausztriába egy kis havas csapatásra. Ha meg már ott vagyunk... tudjátok, hogy van ez... :)

Az érkezést Winzendorfban a Puchberger Bahn Desirojához igazítottuk, legnagyobb örömünkre elkezdett istentelenül szakadni a hó.

obb_5022038_02

Az első kép visszanézése még jobban meghozta a kedvünket a nap további részéhez, éppen ideje valami buszt is keresnünk. Nem kellett sokat gondolkodni, párszáz méterrel arrébb, a kulturális központ udvarán meg is találtuk a falu buszát M. Partsch Setrája képében.

partsch_wn182cn_01

Innen alapvetően Puchberg felé folytattuk utunkat, van ugyebár az a híres "másik csuklós", de erről majd a maga idejében. Áron ugyanis kapott egy isteni szikrát, mi lenne, ha kiugranánk Muthmannsdorfba. Ez totális kitérő, de hétvégén a Bad Fischauba vezető vonal autója nem dolgozik, jó esély van rá, hogy ott találunk rá. Nos, valóban.

partsch_wn960br_01

Muthmannsdorf után visszatérünk az eredeti elképzelésünkhöz, érintve szép lassan már a Retter Linien szolgáltatási területét is. Szerencsére a hó még mindig esik és mivel felfelé haladunk, egyre nagyobb is, Grünbachban már gyönyörűen behavazva vár minket a nap első autója Retteréktől.

retter_nk177ft_02

Velünk ellentétben a hó nem olvadt el a látványtól, én mondjuk egy helyen besárgítottam, fejenként 48 darab buszfotó és 73 havas szelfi után lassan indulhatunk is tovább a Schneeberget célba véve.

Puchbergben az autók tekintetében nem változott a felhozatal a nagyjából egy évvel korábbi látogatásunkhoz képest, a különbség annyi volt csupán, hogy Retter Setrája most nem a vadászház udvarán állt, hanem kint az utcán. A kép hátterében éppen a szalamandravasútként is emlegetett Schneebergbahn nem látszik ki a hóból.

retter_nk601fs_02

A csuklós kocsi ugyanott áll, ahol korábban fotóztuk, most viszont nincs mellette hófal. :)

partsch_wn265bl_03

Az ide vonatkozó régi postban is utaltam rá, hogy Alsó-Ausztriában a helyközi csuklós, mint jelenség mindössze két Citaro képében létezik. Annyit tudunk már, hogy a másik is valahol a környéken szaladgál, az is teljesen biztos, hogy hétvégén nem dolgozik, de előző alkalommal nem sikerült rálelnünk.

Puchbergből a már megszokottnak mondható útvonalon ereszkedünk le a völgybe. A Gutensteinbe vezető vasútvonalat elérve, a Reichentalerhofnál Partsch autóit is ismerősként köszönthetjük már.

partsch_wn288bl_02

Mivel Ausztria vasúti közlekedésében a hó fogalma nem jelent egyet a természetes késésekkel, bele kellett törődnünk, hogy Desiro valószínűleg menetrend szerint, néhány perccel érkezésünk előtt ment el. Mire ezt tudomásul vettük és elindultunk az autó felé, ismét csukódott a sorompó. A sűrű hóesésben egyáltalán nem lehetett látni, hogy melyik irányból érkezik a vonat, volt nagyjából 15 másodpercünk végiggondolni, hogy hol van a következő keresztezési lehetőség a vonalon, érkezhet-e a lekésett Desiroval szemben valami. Arra jutottunk, hogy nem, így levágtunk egy ötven méteres sprintet mindenen keresztül, mire megláttuk a Herkulest a vonali tolatós teherrel, már csak megállni és kattintani volt idő. Így lett az eddigi legszebb havas vasútfotóm egy olyan vonatról, amiről azt sem tudtuk, hogy hétvégén is közlekedik.

obb_2016005_03

A vasút mentén Gutenstein felé indulunk, a következő autót Pernitz állomásán találjuk. Nem egy rossz fogás, Retteréknél nem sok Crossway LE rohangál.

retter_nk986fe_01

Én általában minden osztrák állomáson kávéautomatát keresek és sehol nem találok, de mindig kiderül, hogy érdemes megnézni a menetrendi táblát is.

obb_5022041_02

Gutensteinben most nem állt kint a sulivasárnapos Gemenc Expressz szerelvénye, a faluban viszont tekeregtünk egy kicsit. És bizony itt lakik az a bizonyos "másik" csuklós Citaro. :)

partsch_wn457bh_01

A fenti fotó és úgy összességében a nap eddigi élményei megerősítettek minket abban az elhatározásban, hogy ma még Mariazellt is meglátogatjuk, így a további útvonalat is ennek megfelelően alakítottuk. A hó még mindig szállingózik, Schwarzau am Gebirge szélén nemrég leállított Partsch Intouro parkol.

partsch_wn126ct_02

Bent a faluban is számítunk valamire, így megkeressük a főteret, nem is hiába, 415UL Business a Retter Linientől.

retter_nk149fo_01

A Mariazell felé vezető útvonalon lassan járatra is számítani lehet, a menetrend Postbus járatot jelez, ami az említett szolgáltató környékbeli flottájának ismeretében valószínűleg egy Lion's Regio lesz. Miközben a járatra várunk, arra is rájövünk, hogy ez a hely nem véletlenül kapta a Kalte Kuchl nevet.

schweiger_lf115ag_01

A NÖVOG a tavalyi év során több fotós nap programjában is helyet kapott. A Mariazeller Bahnt is ők üzemeltetik és attól eltekintve, hogy milyen brutális járműparkot fotóztunk volna itt néhány évvel ezelőttig, a Stadler motorvonatokkal is kellemes téma. Lám, itt egy jó példa, hogy az Mk48-on túl is van élet, érdemes lesz szezonban is visszajönni egyszer, már csak a nosztalgia villamosok fotózása miatt is.

nowog_et6_01

Bevallom őszintén, az utolsó cég, amitől buszra gondoltam Mariazellben, az a Mürztaler volt, totálisan kiesik a környék a szolgáltatási területükből. Utólag elég rendesen végigbogarásztam a vonalhálózati térképüket, mire megtaláltam azt az egy darab (!) járatot, ami jócskán elhagyja a képzeletbeli pókhálót és eljön Mariazellig. Minden kétséget kizáróan ez a Setra végzi a járatot.

murztaler_bm876dl_01

A túloldalon leereszkedve folyamatosan a hóhatár magasságában mozgunk, a kép hátterében jól látható, hogy Lilienfeld pont a határ alá szorult.

obb_5047021_01

A vasúti közlekedést itt Jenbacherekkel bonyolítják két vonalon, melyek Traisennél válnak el egymástól. Lilienfeldben lakik a már említett Postbus Lion's Regiok egy része is. Kiss and ride! :)

postbus_bd12757_01

postbus_bd12762_02

A két vasútvonal a közös szakaszon órás ütemben közlekedik. Ezt hétvégén a két vonal kétórás üteme együttesen adja ki, hétköznap azonban mindkét vonal órázik, de nem felezik egymást, hanem Traisenig dupla egységgel jönnek, ott pedig stokkoznak. Az elágazás környékén nézünk fotóhelyet, meg is érkezik Schrambach felől a Lilienfeldben már fotózott Jenbacher.

obb_5047021_02

Traisen rakodója mellett Intouro a Postbustól...

postbus_bd14258_01

...az állomáson pedig az újabb helyi Lion's Regio flotta. Tiszta Audi... :)

postbus_bd14873_01

A fény már kezd fogyatkozni, a 18-as úton lassan hazafelé orientálódunk. Útközben még Hainfeldet érdemes megnézni. Az állomáson itt nem lakik autó, viszont ez a vége 455-ös VOR Regio vonalnak, a vasúti csatlakozás miatt pedig minden órában 40 percen keresztül itt dekkol az aktuális járat kocsija. Adja magát a vonal meghosszabbítása Traisenig, erre valószínűleg a térség VOR-ba integrálását követően kerül majd sor.

nbus_pnbus4_01

Utolsó utáni képnek még egy autó a Schweiger Reisentől, a túra óta egyébként mindkét fotózott Crosswayt eladták.

schweiger_lf113bg_01

Jó éjszakát! :)
 

(c)bobalt 2006-2019
www.bobalt.hu