2018. október 14.
Die Waldviertel Tour

GROßTELZENDORF - ZELLERNDORF - PULKAU - WEITERSFELD - GERAS - DROSENDORF - SLAVONICE -
- LITSCHAU - DVORY NAD LUZNICÍ - HEIDELRECHTSTEIN - LANGEGG - WEITRA - LANGSCHLAG
 

Jó estét! A képeken nem őszül, de ez ne zavarjon senkit, én őszülök helyette. Az utóbbi hónapokban jelentősen kibővítettem a bobalt.hu profilját, ebben pedig megint szintet lépünk egy kicsit. Osztrák és cseh nyelvterületen maradva, elsősorban a két ország határvidékén barangolunk, túránk talán legjellemzőbb úticélja az Alsó-Ausztria északi részén fekvő Waldviertel különleges vasútvonalainak meglátogatása és a környék buszközlekedésének fotózása volt. A nap nagy részében az útvonalunkat a bejárandó vonalak menetrendje szabta meg, ami néhány esetben az adott vonal rendeltetéséből fakadóan meglehetősen szegényes, így bőven akadt idő más dolgokkal is foglalkozni, például az érkező 829-essel Großstelzendorfban. Helló #mitcsinálszteitt!

drrichard_w2727lo_01

A környék vasúti közlekedésének egyik fő ütőerét jelentik a Bécs és REX között közlekedő Retz-ek, vagy esetleg fordítva. Az aktuális, érkező szerelvény fotózására Zellerndorfba látogatunk. Az időzítés tökéletes, éppen marad néhány percünk lefotózni a Wieselbus színeit magán viselő, Dr. Richard kötelékébe tartozó Setrát...

drrichard_w1853lo_01

...majd tolt menetben megérkezik Bécs felől a REX is, Dosto szerelvénnyel és 1144-essel.

obb_1144206_01

A vonat végállomásáról, Retzből indul a 40 km hosszú Retz-Drosendorf Lokalbahn, melyen a közforgalmú személyszállítás 2001 júliusában szűnt meg, 2002-től azonban a NÖVOG nosztalgiavonatokat közlekedtet rajta, ez a Reblaus Express, amely a Waldviertel egyik komoly turisztikai attrakcióját jelenti. A főszezonban a szerelvények naponta háromszor fordulnak Retz és Drosendorf között, mellette pedig természetesen rendszeresen közlekednek különvonatok is vonalon.

Volt még egy kis időnk a délelőtti menetig, így útba lett ejtve Pulkau is, ahol a Főtéren éppen az egyik dolgozó Postbus Crossway LE #kivetteanegyvenötöt.

postbus_bd14765_01

Érdemes kitérni egy kicsit a Retz-Drosendorf Lokalbahn járműveire is. A járatok üzemeltetője ugyan alapvetően a NÖVOG, de maga a Reblaus Express egyesületi formában működik, ez pedig egy kicsit bonyolultabb képet fest a szerelvények terén, a különvonatok esetében például egész komoly járműarzenál áll rendelkezésre. A rendelkezésre álló szabad kapacitás egy része jelen esetben Weitersfeld állomásán pihent, mindkét kocsi NÖVOG tulajdon. A frissen festett, pályaszám és feliratok nélküli Malactaxi mellékkocsi például utazásunk után néhány héttel szerepelt először nyilvánosan egy különvonatban, valószínűleg a látogatásunk előtti napokban készült el, előtte így nézett ki, nem volt egyszerű megfejteni a pályaszámát, ÖBB-s leállítását követően megjárt jónéhány egyesületet.

novog_6581055_01

Miután megnéztük a 2143-ast is, amit később fotózni fogunk Weitersfeld és Oberhöflein között, szétnéztünk a közelben busz ügyben, a gerasi kastélynál bele is botlottunk egy különjáratozó Partsch 9700-asba.

partsch_wn141di_01

Lassan megérkezik a Reblaus is, az autentikus szerelvény élén pompázó 2143-ason a régi ÖBB logó ne tévesszen meg senkit. Itt lépnek életbe a fent leírtak, a NÖVOG üzemeltetése ellenére a mozdony a Verein Neue Landesbahn tulajdonában van, kocsik úgyszintén. Ezt is fontos ilyen módon kiemelni, mert az üzemeltetés ezen formájánál ez nem minden esetben van így. A jelenleg 93 magánszemélyt magába gyűjtő egyesület telephelye Mistelbach régi fűtőházában található, az állományukat egy gőzmozdony (93 1420), két dízel (2060 091 és 2143 070), egy villanygép (1110 505), valamint egy, a mi TVG-inkhez hasonló "Bahndienstfahrzeug" (X626 192) és néhány személykocsi alkotja.

nlb_2143070_02

A vonattal együtt mi is Drosendorfba megyünk, egyrészt, mert visszafelé is szeretnénk fotózni a vonatot, másrészt a határszéli városka buszközlekedése is tartogat érdekességeket. A környék buszos szolgáltatója alapvetően a waidhofen-i Frank Reisen, a VOR égisze alatt gatyába rázott vonalakon azonban nagyrészt Dr. Richard Crossway-eivel biztosítják az LE szolgáltatást, a szélvédő mögött feltüntetve a Frank Reisen cégért.

drrichard_w3139lo_01

Mint érdekesség, a határ túloldalán közlekednek a cseh PSOTA járatai a járási székhely Znojmo am Main és a mindössze 300 lakosú Vratěnín között naponta néhányszor, szombati napokon azonban két járat turisztikai céllal határt lép és Drosendorfban fordul, természetesen csatlakozást biztosítva a Reblaus Expresshez.

psota_1bn5455_01

Ausztria felé a térség helyközi közlekedését az 1304-es vonal látja el, a menetrendet böngészve megakadt a szemünk a várt járatnál piktogrammal hirdetett kerékpárszállításon, lelki szemeink előtt már a Frankbus valamelyik nagy autójára akasztott puttonyt vízionáltunk... végül is... így is jó, Crossway LE VOR-logós utánfutóval. "Boldog vagyok, boldog vagyok, nagyon boldog vagyok." :D

drrichard_gd731cl_01

A 2143-as közben körbejárt és elindult Retz felé, a paklikocsis fotóért Drosendorf és Zissersdorf között várjuk meg.

nlb_2143070_03

Egy kellemes téma letudva, ideje szétnézni a határ túloldalán vasút ügyben. Egy kicsit nyugatabbra orientálódunk, Slavonicéből indul a 227-es vonal észak felé, a Jihlava melletti Kostelecig. Újabb RegioShuttle a repertoárban, ezúttal reklámba öltöztetve, a lehető legtökéletesebb mellékvonali jármű.

cd_841006_01

Slavonice buszállomása szombat délután révén meglehetősen kihalt, az ICOM Transport Intouroit azt hiszem, senkinek nem kell bemutatnom. A társasági székhely, Jihlava viszonylagos közelsége ellenére az ide közlekedő autók többsége a nyugat felé vezető vonalakon jár és Jindřichův Hradec telephelyéhez tartozik. A jelenleg állományban lévő kocsik a "mieinknél" már jóval fiatalabbak, a képen látható például 2014-es.

icom_5j27135_01

Közelebbi kép a háttérben álló Crosswayről. A ČSAD Jihotrans arculat egy kissé olyan, mint az elmúlt két-három évben nálunk a volános kocsikon, annyi különbséggel, hogy itt az új megnevezés 2015 szeptemberétől GW Bus. A Skupina Jihotrans cégcsoporthoz tartozik többek között az ústí nad labemi székhelyű GW Train Regio vasúttársaság is.

gwbus_4c86492_01

Visszaugrunk Ausztriába, a Frank Reisenről még csak beszéltünk, de nem fotóztuk, éppen itt az ideje. Litschau buszállomásán rögtön egy S431DT fogad.

frankbus_gd951ck_01

Nem véletlenül pont Litschau volt a célpont, itt van ugyanis egy újabb NÖVOG vonal, a Waldviertelbahn végállomása. A 82 km hosszú teljes vonal a cseh határ, majd a Lainsitz és a Zwettl folyók mentén halad dél felé 760 mm-es nyomtávon Gmünd érintésével Groß Gerungsig. A gmündi rész érdekessége, hogy a város közvetlen szomszédságában, de a határ cseh oldalán lévő České Velenice felé nagyjából 150 méter vágány hiányzik, a gőzösök fordítására még a deltavágány is ki van építve.

novog_5090013_01

A vonalon menetrend szerint a képen látható, NÖVOG tulajdonú, ÖBB eredetű, 90-es évek közepén gyártott Jenbacher motorkocsik ingáznak, de Gmünd és Groß Gerungs között a nyári turistaszezonban nosztalgiavonatok is közlekednek gőzvontatással vagy a '60-as években gyártott SGP 2095-ös dízellel.

frankbus_gd892by_01

Ez a 4-es Setra egyik sem, ellenben szintén Litschau vasútállomásán találtuk. :) Ideje újra határt lépni, közeleg a menetrendszerinti érkezés a České Velenice és Veselí nad Lužnicí közötti 226-os vonal kiszemelt helyére. Túl sok vonat itt nincs, viszont ami van, az kimondottan különleges összeállításban, az alapfelállás szerint egy Búvárral, egy paklikocsival és egy emeletes kocsival közlekedik. Hát, ma borult a SZVÖR. :D

cd_814169_01

Erről ennyit, Heidelrechtsteinben várunk egy járatot Franktól...

frankbus_gd563cc_01

...majd újra kisvasutazunk, a délután fotózott Waldviertelbahn "mellékágára" igyekszünk. A törzsvonalból Alt Nagelbergnél leágazó, Heidenrechtsteinig vezető 13 km hosszú szárnyvonalon a NÖVOG motorkocsijához csatlakozást biztosítva közlekedik a Waldviertler Schmalspurbahnverein nosztalgiavonata, ez a Wackelstein Express, melyet Langegg mellett várunk meg. Az egyesület három darab ilyen SGP/Siemens-Schuckert dízellel rendelkezik, melyből jelenleg kettő üzemképes, a képen látható 009-es a legfiatalabb, 1940-ben készült.

wsv_2091009_01

A továbbiakban visszatérünk a Waldviertelbahn groß gerungsi ágához, az azon közlekedő nosztalgiavonattal még nem találkoztunk. Útközben megnézzük Weitra külső telephelyes autóit. Lenardin néhány hetes Tourlinerében éppen takarított a pilóta, finoman megkérdeztük, hogy mibe kerülne az nekünk, ha néhány percig inkább hátul takarítana, erre magyarul válaszolt, hogy 10 euro kerekenként. :D

lenardin_bn791dz_01

Sajnos néhány mondat után tovább kellett állnunk a vonat menetrendje miatt, amit végül Langschlagnál vártunk be. A nosztalgia vonattal a 2095 012 érkezett, egy 1962-es SGP dízel. Fény nincs, eső van, meg is fagytunk a végére, de a "melósabb" NÖVOG kötődésű vonalak megvannak. :)

novog_2095012_01
 

(c)bobalt 2006-2018
www.bobalt.hu