2018. május 28.
Az első CSEHngetés

SOKOLNICE - SLAPANICE - BRNO - HODEJICE - BUDOVICE - BOHDALICE - KRTÍNY - BLANSKO
 

Pomalu po měsíci jsem nic nepsal, takže teď vagy várjál... minden bizonnyal észrevettétek, hogy átalakulóban van az oldal adatbázisának menürendszere, ez pedig azon egyszerű oknál fogva történik, hogy a tartalom tematikája is rohamosan bővül. Év elején készítettem egy gyors számvetést a fotóimról, jelenleg ott tart a buli, hogy négy országból nagyjából 8000 fotó és az azokon szereplő járművek állományi adata szerepel az oldalon, ez pedig - ahogy az előző frissítésből már kiderülhetett - mostmár nem csak darabszámban, hanem átfogó témát tekintve is folyamatosan bővül újabb cégekkel és újabb bejárt és áttanulmányozott területekkel. Az sem elhanyagolható, hogy az elmúlt 10-15 évből még durván 13500 fotó várja, hogy egyszer helyet kapjon az oldalon, a folyamatos és rutinszerű bővítésre lehetőséget adó menürendszerrel ezekkel is könnyebb dolgom lesz a jövőben.

Átlépve a bevezetőt, melynek elolvasása helyett mindenki inkább az első mondatot fordította Google Translate-tel, az első csehországi kalandba vetjük bele magunkat, melynek célja elsősorban Brno környékének "mindenből egy kicsit" típusú feltárása volt. A múltkori postot is Karosával kezdtem, mondanom sem kell, hogy már itt is hasonlóan ritka látvány, ahogy Kisigmándon NEM. Sokolnicébe a 40-es jár ki Brnoból, sikerül a DPMB állományában szereplő öt darab csuklós Karosa egyikébe belefutni.

dpmb_bse9042_01

Itt ér minket a nap első szerencsés véletlenje is, éppen iparvasúti kiszolgálás van a város szélén lévő ócskavastelepre. Az ehhez hasonló csehszlovák T212-es matuzsálemek többnyire ilyen jellegű feladatokat végeznek, amolyan külső telephelyes gépekként. A csehszlovák felbomlás utáni évektől kezdve a nullára írt mozdonyokat valószínűleg potom pénzért bérelhetik az iparvágánnyal rendelkező cégek, hogy a legközelebbi vasútállomásig kihorják vele az elegyet, amit mindenhol szépen összeszednek a tolatós teherek. A vastelepen volt még két másik ugyanilyen gép, valószínűleg tartalék és alkatrészbánya gyanánt, viszont a mozdonyok a mai napig az állami vasút, a České Dráhy állományában vannak.

cd_703652_01

A cseh vasút fotózása egyébként évek óta dédelgetett vágyam. Az arculatot tekintve az állomány éppen átalakulóban van, még éppen időben kezdtem el foglalkozni a dologgal. A České Dráhy képében egy olyan vasutat látunk, amilyen a miénk is lehetne, ha lenne itthon bármilyen jellegű üzemeltetési kultúra és akár csak egy középtávú járműgazdálkodási koncepció, Csehország vasútja sem egy bezzegnyugat. Itt is érvényes az, hogy szegény ember vízzel főz, a flotta semmivel nem fiatalabb, mint a magyar, sőt... azonban az országba lépve mégis letisztult szerepű vasútvonalakat és tiszta járműveket találunk. Ez gyönyörűen látható a Slapanicében fotózott, Staré Městoig közlekedő vonaton, amely ma 854-es motorvonat helyett Búvárral jött.

cd_750709_01

Ha már Slapanicében járunk, érdemes rászánnunk egy kis időt a 31-es troli fotózására is, amely a kisvárost köti össze Brnoval. A vonal hétköznap 10 percenként jár szóló üzemben, Škoda trolikkal.

dpmb_3026_01

A környéken kanyarog a még nem villamosított, de részben már kétvágányú 340-es vasútvonal, alapjáraton 854-es motorvonatok különböző altípusai járnak rajta órás ütemben egy-két személykocsival, hol ingavonati, hol két motorkocsis üzemben. A soron következő személyvonatot Hodejice mellett fotózzuk, erre éppen két motorkocsi és egy személykocsi jutott. A képen látható a cseh vasút már említett átalakulása, az elől lévő motorkocsi már megkapta az aktuális "najbrt" arculatot, egyébként a másik két kocsi külső megjelenésére sem lehet panasz.

cd_854013_01

Buszozzunk egy kicsit, már beléptünk a vyskov-i illetőségű Vydosbus szolgáltatási területére, nem véletlenül, ugyanis van még a flottában három Irisbus Midway, amit a busztörténelem ismeretében mi mindig jobban szeretünk kis EAG-nak hívni. A jelenlegi három darabos állomány valaha tizenkettő volt, az elmúlt napokban azonban a három kocsi egyike a 644-es vonalon dolgozott, amely a Bučovicétől néhány száz méterre lévő Cerncinig jár. Nem volt szerencsénk, az EAG valószínűleg megdöglött.

vydosbus_1bu9170_01

Nincs még veszve semmi, Bohdalice-Pavlovice szőlőtőkéinél a későbbiekben fotózandó 166-os vonallal néhány száz méteren fonódik a 650-es, ami szintén kisbuszos vonal és a Vydosbus üzemeltetésében van, hátha azon megjelenik a három kocsiból valamelyik. Hát... majdnem... :D

vydosbus_9b55094_01

Benézünk Vyskovba, a 300-as vasútvonal fotózása még várat magára, mert éppen vonatpótol a helyi Zséder Kft., így egy-két, ingerküszöböt éppen csak megütő SOR után Krtíny felé megyünk tovább. Ezen a környéken már a ČAD Blansko szolgáltat, nekünk most az érdekesség a habruvkai 216-os járat kocsija. Maga a vonal néhány perces, a hegy tetejéről jár le a faluba, hogy átszállást biztosítson a települést érintő többi járathoz. Itthon mindenhova erőltetjük a közvetlen eljutást naponta négyszer, itt meg vígan elvan egy falu óránként egy kis EAG-gal. Hol is fizetünk az adónkból irreálisan magas kilométer teljesítményeket és ennek dacára hol és hogyan teremtődik kínálati menetrend? A stadionépítés bezzeg mindenkit zavar.

A ČAD Blansko állományát két darab Irisbus Midway Ikarus F15 gazdagítja, mindkettő a Vydosbus-nál szolgált korábban.

cadblansko_3b77852_01

Blanskoban egy kis helyijárat és némi körülnézés után újra a vasút fotózására érzünk ingerenciát, a 260-as fővonal délutáni forgalma hálás témának bizonyul. Az S-Bahnok nagy részén itt már a Škoda RegioPanter motorvonatai járnak, ilyen az, amikor el lehet intézni országon belül a járműbeszerzést. A szerelvények az ostravai vagongyárból gördültek ki 2011-től többféle kivitelben. A kettő-, három és ötrészes vonatokból az állami vasút összesen 78 egységet rendelt, melyből 14 szerelvény távolsági felszereltségű utastérrel rendelkezik, ők az InterPanter keresztnevet kapták.

cd_640006_01

Jogosan vethető párhuzam az említett 78 motorvonat és a mi 160 darabos Stadler flottánk között, ez is megerősíthetné azt a gondolatot, hogy a csehek semmivel sincsenek előrébb a flotta összetételét tekintve. Meg kell azonban látni, hogy amíg az elővárosi szegmensben is megjelennek még öreg motorvonatok és mozdonyos szerelvények, a regionális és távolsági járműparkot is igyekeznek a lehetőségeikhez mérten folyamatosan fejleszteni, arról meg már ne is beszéljünk, hogy a mellékvonalakat sem mesterségesen tartják életben.

A fentiekre, nevesül az elővárosi szegmensre írtak ékes példáját láthatjuk a nap záróképén, ő bizony egy kirohanós S-Bahn, méghozzá egy szakszlengben csak Pantográfnak becézett 560-as motorvonattal. A pályaszám ne tévesszen meg senkit, sikerült az egyetlen, eredeti arculatnak emléket állító szerelvénnyel találkozni, ennek megfelelően pedig a vonófejen is az eredeti, SM 488 szerepel.

cd_560023_01

Další pěkný večer, jövök még. :)

(c)bobalt 2006-2018
www.bobalt.hu