2018. május 4.
Kisbér - Csorna

KISIGMÁND - SZÁKSZEND - CSÁSZÁR - VÉRTESKETHELY - ALSÓVASDINNYEPUSZTA - KISBÉR -
- GYŐRSZEMERE - CSORNA - SZILSÁRKÁNY - BOGYOSZLÓ - DÖR - BODONHELY
 

Jó estét kívánok, mostanában ezt mondom a rádióban is, kezdem megszokni. A gyengébbek már a címnél megakadnak, a tematika értelmezésére mindjárt racionális magyarázatot adok. Addig valószínűleg tiszta, hogy Kisbér és Csorna mind a topográfiai tulajdonságok, mind a szolgáltatási terület sajátosságai mentén kialakult közlekedéskép terén is merőben eltérnek egymástól. Azonban ha a munkásságom felől közelítek - figyelj, mert bonyolult lesz -, némiképpen ismerve a két kisváros szűkebb értelemben vett környezetének közösségi közlekedését, holtversenyben érik el az első közös pontjukat a virtuális tulajdonságlistán, miszerint egyikre sem érdemes egy teljes napot szánni. Ezzel már el is indultunk a szempontok mérlegének másik oldalán, de még mindig nem az igazi. A megoldásért Szegedre kell menni, vagy éppen a napszaknak megfelelően onnan jönni, ugyanezt teszi a DAKK négy februárban érkezett 9700-as Volvójából kettő, nevezetesen a Szeged-Győr és a Szeged-Sopron járatok új fordakocsijainak szerepében. Üdvözlök az országban minden új beszerzést, tekintsünk most el a kocsik egy éves litván pályafutásától, annyit sem jelent, mintha egy győri vagy mosonmagyaróvári udvarban ácsorogtak volna három éven keresztül. Mindjárt folytatom, csak megérkezett a Karosa Kisigmándra.

szollosi_nka720_01

A KNyKK területén egy kis tervezéssel hatékonyan fotózható a hétvégi közlekedés, ugyanis ha egy faluban napi három-négy járat jár aznap, akkor egészen biztos, hogy abból kettő 10 percen belül érkezik. Miért ne zavarjunk el a Kisbér-Komárom járat előtt még egy kocsit Nagyigmándról is? Alapjaiban már maga a kocsi is megérne egy misét, nem is csodálom, hogy Szőllősiék nem merik felvállalni ezeket a roncsokat, csak ezzel magyarázható mind a szolgáltatóra, mind az alvállalkozóra vonatkozó mindennemű utalás hiánya, az utas majd a jegyről leolvassa, kivel áll szerződésben. Vagy... várjunk csak... miről? Nyilvánvalóan a KNyKK Vértes Volántól megörökölt területének alvállalkozókkal szemben támasztott követelményei is erősen konvergálnak a "mindegy mivel és hogyan, csak közlekedjen le a járat" elv felé, olyanok, mint arculat, utastájékoztatás, flottaéletkor valószínűleg hírből sem ismertek az évek óta tartó szövevényes szerződéstenger pontjai között. Pedig nem is kell messzire menni a dolog eredeti céljának tökéletesen működő iskolapéldájáért.

knykk_nzm414_02

Miután elzúzott a Karosa seggében az Inovell is Komárom felé, a Pápa-Esztergom járat éppen aktuális autójáért célba vettük a szákszendi elágazást, ami tulajdonképpen egy olyan buszforduló, amit csak akkor használnak a járatok, ha nem parkolja el a rendőr a bejáratot. Hazudtam. A kijáratot parkolta el. És soha nem használják. Van helyes kis fedett esőbeálló paddal, járdaszigettel, de miért kéne itt felszállni a buszra, ha egy kereszteződés közepén is lehet? Az utasok - mert egyébként volt nem is kevés - a busz távolban megjelenő sziluettjére olyan tökéletes rutinnal és koreográfiával indultak a kereszteződés felé, mintha 2018-ban ennek kellene a világ legtermészetesebb dolgának lennie. A szomorú az, hogyha én lennék ott, mint egyedüli utas, én is megtenném, különben úgy otthagyna, hogy öröm lenne nézni.

enykk_gbg596_05

Császár következik, inkább időtöltésnek, mint direkt, érkezik az aktuális Kisbér-Budapest járat, a szintén aktuális, kirobbanthatatlan LHZ MAN személyében. Alapvetően nincs is ezzel baj, tekintve, hogy ezek a járatok a környék helyközi közlekedésében sem elhanyagolható szerepet vállalnak, bizonyos időszakokban pedig annak gerincét adják.

vb_lhz022_04

A szombati Győr-Tatabánya járat autója most kifejezetten foglalkoztatott, Vérteskethelyen néztem ki hozzá a szép helyet. Az évek alatt sokmindent fotóztam már rajta 263-astól E98-asig, utoljára két éve Kömlődön az egyik Crosswayt. A mostani tippemmel nem tévedtem sokat.

enykk_nzm368_01

Kisbéren a felújított autóbuszállomás megcsodálása után - beiktatva a kötelező KV és kajaszünetet - folytatódik az akció, a bakonyszombathelyi autónak délelőtt van egy kanyarja Kisbérre. A kocsi ugyan még mindig a HPR-515, de a móri flotta idei állapotát elnézve felcsillant bennem a remény, hogy már megkapta az új arculatot. Hát... nem.

knykk_hpr515_05

A szegedi járatig még mindig van egy bő fél óra, nézzük, Bz vagy Desiro az éppen aktuális, két vonalat kiszolgáló egyetlen motorvonat. Megnéztem, de mivel fejből fogalmam sincs, melyik almásládáról kell még fotó, irány az egyik kedvenc 5-ös vonali fotóhelyem, Alsóvasdinnyepuszta.

mav_117330_01

A DAKK Szeged-Győr járata visszaúton, délután is fotózható a 81-es úton, a soproni járattal viszont jóval korlátoltabbak a lehetőségek, így annak sikere érdekében a délelőtti, ajtótlan oldali megörökítést választottam. Percre pontosan, a papírforma szerint gördül be Kisbérre a PRF-921, starring in alphabetical order, nekem ő a nap első főszereplője.

dakk_prf921_01

Időm, mint a tenger, maradok Kisbéren. Kiszemeltem még néhány járatot, ami a 81-es úton észak felől érkezik a városba, gyűjtsünk be néhány új autót, Kisbér környéke elég sokat kapott belőlük az utóbbi időben. A Győr-Oroszlány járaton egy Econell érkezik...

knykk_nzm392_02

...a Tárkány-Kisbért pedig egy Inovell járja. Félve kérdezem, biztos, hogy ez a leosztás fordítva nem lenne logikusabb?

knykk_nzm416_01

Kisvártatva befut a DDKK Pécs-Győr járatra cölöpöt vert OmniExpresse is, az LWE-327.

ddkk_lwe327_02

Ideje indulni, vár Csorna, mint a hely, ahol a nap második főszereplőjét, a másik szegedi autót fotózom. Az M1-esen egészen a 83-as úti felüljáróig eltántoríthatatlan voltam a célom tökéletes kivitelezéséhez vezető, időben elé tervezett témák megörökítését segítő percre pontosan való érkezésben, nevezett helyen azonban egy hangos b*zmeg kíséretében határozottan megpillantásra került az autópálya alatt átsuhanó Setrahelyettes, a GWX-067. Az hagyján, hogy Győrszemeréig kellett üldözni, de végképp nem gondoltam volna, hogy ezt az autót még valaha látom, nem hogy egy Győr-Nagykanizsa járaton, hanem leginkább bárhol.

enykk_gwx067_01

Tehát akkor Csorna. Az érkezés nem is csúszott olyan sokat, mint gondoltam, pont sikerült elcsípni még a hegyesi Jenbachert.

gysev_247504_03

Az egyik érkező IC-vel úton volt Budapest felől az egyik új GySEV Vectron, ezt kár lenne elszalasztani, de van még addig két járat, amit fotózni lehet. Beugrott, hogy ugyanezt a két járatot fotóztam én már Csornán egy három évvel ezelőtti vonatpótlással egybekötve egy másik helyen a városban, akkor még egy-egy 260-assal. A járművek természetesen azóta változtak, a Csorna-Vág kirohanósra a KIT-116 került, Csorna-Árpás-Győr pedig valamelyik bajszosCredóval ment.

enykk_kit116_03

Lassan jön az IC is, a fotózáshoz át kell költözni a putriba város kevésbé frekventált részére...

gysev_471003_01

...majd vissza a nap második főszereplőjéért, Sopron-Szeged, PRF-922. :)

dakk_prf922_01

Ezzel gyakorlatilag teljessé is vált számomra a nap, de ha már itt vagyok... van még szűk másfél óra, ami alatt talán össze lehetne még hozni valamit. Itt már nem nagyon érdekelt, hogy melyik járaton mit fotózok, kihasználva a Rábaköz természeti sajátosságait inkább arra törekedtem, hogy az errefelé jellemző, falvak közti másfél sávos utakon legyen lencsevégre kapva valamelyik járat, ehhez éppen kapóra jött a Csorna-Beled vonal pásztori betérése. Sok mindenre számítottam, de a GXN-904-re nem kimondottan. :D

enykk_gxn904_01

Még régebben, az M86-os autóút átadása előtt kinéztem egy helyet egy délelőtti TRAINspottingra a Bogyoszló felé vezető bekötőúton. A következő IC szombathelyi lesz, jön mögötte egy személy is, így oszlopok ide vagy oda, megnézem magamnak a délutáni másik oldalt. Érkezik a nap sokadik kellemes meglepetése, eljött ez a pillanat is, lett fotó a FINA Taurusról...

mav_470002_04

...mögötte pedig a Csorna-Szombathely személlyel az egyik iker Jenbacher.

gysev_2446517_02

Két járat még talán belefér a napba, Dör szélén egy frissen fényezett IAA-825 jobban esett volna...

enykk_lyl739_05

...de a Rábaközből nem megyünk haza 260-as nélkül, Bodonhely és Bágyogszovát között zárom a napot a DUD-627-tel. :)

enykk_dud627_04

(c)bobalt 2006-2018
www.bobalt.hu