2017. október 6.
Pottendorfer vonatpótlóungen

PARNDORF - JOIS - EISENSTADT - GROSSHÖFLEIN - SCHRANAWAND - EBREICHSDORF - OBERWALTERSDORF -
- SOLLENAU - TEESDORF - MOOSBRUNN - GRAMATNEUSIEDL

Guten Abend! Ismét a hanyatló nyugaton jártunk, osztrák ügyben ezúttal egy meglehetősen nagy forgalmú vasútvonalon eszközölt teljes kizárásos vágányzárnak csábultunk el. A vágánykalapálás a Pottendorfer Linie Wampersdorf és Ebreichsdorf közötti szakaszán történt, a munka folyamányaképpen némileg átrendeződött vasúti közlekedés pedig kifejezetten idényjellegű témával várt minket. A kizárt szakaszon az S60-as személyvonatokat buszokkal pótolták, ez még önmagában csak mérsékelten különleges, azonban a REX-eket Gramatneusiedl felé kerülve közlekedtették, igénybe véve ezzel a Wampersdorf és Gramatneusiedl közötti egyvágányú összekötő szakaszt, ezen alapesetben csak tehervonatok közlekednek.

Már a sokadik olyan túránkon vagyunk, amely Parndorfban kezdődik, a reggeli forgalom itt mindig hálás téma. Kisvártatva meg is érkezik a GySEV Desiroja Bécs felől.

gysev_4744303_02

Amíg a menetrendben szereplő két reggeli buszjáratra várunk, szokás szerint azon elmélkedünk, hogy Parndorf Ort mennyire pofonegyszerű és funkcionális, pedig még kifejezetten modernnek sem mondható. Közvetlenül az elágazó vágánykapcsolat után itt különül el az Ostbahn és a Pannoniabahn, hasonlóan, mint Győr Gyárvárosban az 1-es és a 10-es, 11-es vonal.

blaguss_w3096lo_01

A Blaguss után a 273-ason a Postbus bútoráruháznak álcázott Intouroja érkezik, meg sem lepődünk, milyen jól kihagyták oldalt a kijelző helyét a fóliázásból.

postbus_bd14376_02

A Pannoniabahn mentén indulunk el Eisenstadt felé, egészen addig, amíg Joisnál nem jön szemben egy 280-as. ^^ (:

postbus_bd14619_01

A járgány egyébként legalább annyira szép fogás, mint itthon a fent említett típus, nem sok 15 méteres szotyola mászkál a Postbusnál.

A 280-as járat Eisenstadt és Neusiedl am See között közlekedik órás ütemben, Eisenstadtba érve meg is várjuk a következőt, amin egy, a VOR Regio területén egyre inkább elterjedő Crossway LE érkezik.

postbus_bd14430_01

Ha már Eisenstadt... Tavaly év végén elindult a helyijárat, mint olyan.

partsch_e983cp_01

A vonalhálózatot a vasútállomástól indulva három hurokvonal alkotja, melyek a bejárt városrészek után hangzatos neveket is kaptak. A vonalakon a Partsch Sprinter Cityjei közlekednek a vasúti közlekedésre hangolva, a teljes hálózat 60 megállóhelyet szolgál ki, melyek többsége tavaly, a járatok elindulásával egyidőben létesült. Egy vonaljegy ára 1€, napijegyet pedig igen kedvező, 2€-s áron lehet vásárolni.

A 200-ason éppen egy Sandquartz fényezésű Postbus Integro érkezik, a kijelzőkép szerint 285-ösként Rust felé folytatva majd útját. A VOR Regio színterv terjedésével lassan ezen az autók is eltűnnek majd.

postbus_bd12795_01

Tovább helyijáratozunk, az egyidőben kint lévő három Sprinter Cityt a vonalankénti leosztásnak hála, jól tervezhetően le lehet fotózni.

partsch_e984cp_01

A vonalhálózat egyébként maximálisan beváltotta a városvezetés hozzá fűzött reményeit, bizonyos irányban lassan azon kell gondolkodni, hogy hol kell kanyart átépíteni ahhoz, hogy nagyobb busz is elférjen, a jövő évre nézve pedig egy negyedik vonal indítása is napirenden van.

partsch_e985cp_01

A terelés felé indulunk, de még Großhöflein mellett megállunk egy pillanatra, ugyanis várható az Eisenstadt felé tartó 563-as járat, néhány perc várakozás után meg is érkezik egy Lion's Regio képében. A főként Wiener Neustadt helyi közlekedéséért - és a más jellegű városüzemeltetési szolgáltatásokért is - felelős wnsks nagyjából mindennel jár az 563-ason, ami van neki, nem ritkán helyi kialakítású, gázüzemű Lion's Cityvel.

wnsks_wn79vb_01

Terelt REX következik, amin a GySEV újabb Ventusa bukkan fel, már a Gramatneusiedl és Wampersdorf közötti összekötő vonal mellett vagyunk, ahol ideiglenesen, a Pottendorfer Linie kalapálása alatti időszakra vették fel a személyforgalmat. Alapesetben itt csak tehervonatok közlekednek, nyilvánvalóan kisebb sebességgel, ugyanis a háttérben látható sorompó éppen, hogy leért a vonat érkezéséig.

gysev_4744304_01

Az egyvágányú vonalon a tehervonatok számára két helyen, Mitterndorf-Moosbrunn és Unterwaltersdorf állomásán van keresztezési lehetőség, utóbbi épületében egy néprajzi múzeum működik, lám így is lehet hasznosítani az "ideiglenesen szünetelő személyforgalmú" vonalak állomásépületeit.

A Schranawand melletti kiszemelt helyünk a szpotterkedésre persze nem volt véletlen, a TRAINspotting után nagyjából kétszáz métert sétálva néhány perc különbséggel adta magát a következő két téma, mégpedig a Mitterndorf felől érkező 222-es...

postbus_bd14422_01

...majd a Schranawandból kifelé jövő 226-os járat. Természetesen mindkettőn mi más, mint Crossway LE.

postbus_bd14408_01

Az első S60 vonatpótló lefotózásához Weigelsdorfba megyünk, a Citaro kifejezetten fehér, im Auftrag von Postbus. :D

postbus_bd13966_01

Már majdnem megijedtünk, hogy nap folyamán nem találkozunk több Crossway LE-vel, de Ebreichsdorfban a következő pótlónál minden eddigi aggodalmunk szertefoszlott.

nbus_pnbus29_01

Időnk még bőven volt a napból, ezért már nem először a közelben fekvő Innere Aspangbahn környékét vettük célba, elsőként Oberwaltersdorfban. Kedvenc vicinálisunk mindig hálás téma, főleg, ha 38 fokban a fák árnyéka alól, egy padról csengetjük ki a Jenbachert.

obb_5047034_01

A vonat után néhány perccel az éppen aktuális helyközi járat is megérkezett, amire a Partsch szolgáltatta a talpalávalót egy jó kis Citaro Ü-vel.

partsch_wn372cb_01

Az Aspangbahn következő járatáig volt még egy szűk óránk, Áronnak támadt egy jó ötlete, ugorjunk át Sollenauba a vonal kiágazásáig. Mivel a délutáni csúcs kellős közepébe csöppentünk, nagyjából térközönként jött valami ablakos, pont sikerült belefutnunk a Sopronon át Deutschkreuzba tartó délutáni Herkuleses REX-be, amit a múltkorában már Sopron környékén is megörökítettem.

obb_2016005_01

Újra AspangTime van, Teesdorfban sikerül egy "Jaffalackierung" Jenbachert lőnünk. Ezt a festést már Wiener Neustadt környékén is nagyítóval kell keresni.

obb_5047029_01

Késő délutánra az Ostbahn fotózása volt terítéken, ahol a szokásos, nem kimondottan kis forgalom mellé most még a Pottendorferről terelt REX-ek is csatlakoztak. Útközben Moosbrunn mellett megvártunk egy érkező 221-est, amin ismét Ausztria Localoja, egy Crossway LE érkezik.

postbus_bd14394_01

Gramatneusiedlben Talent és vasútfotós dömping, ezek szerint nem csak minket mozgatott meg a téma. Búcsúzásképpen az European Locomotive Leasing 261-es Vectronjával zártuk a napot, a gép március óta az LTE állományát gazdagítja.

lte_193261_01

(c)bobalt 2006-2017
www.bobalt.hu