2017. augusztus 29.
Nyugaton a helyzet...

GYŐR - KORONCÓ - SOPRON - ÁGFALVA - DEUTSCHKREUZ - KÓNY

Heteket vártam ezzel a posttal, hogy most ellőhessem premier előtti vetítés felé hajló asszociációs készség gyakorlása gyanánt. Egy kicsit road movie, egy kicsit nem, az viszont biztos, hogy a március végi arconpörgés következményeként áprilisban megjelent Keleten a helyzet című irománnyal is kitűnően párhuzamba állítható. Ha nyugaton a helyzet változatlan, akkor keleten kilátástalan, szokták mondani, jelen esetben azonban szerencsére egyikről nincs szó.

Néha már meglehetősen furcsa a saját konyhámban érezni a reggeli KV zamatát, ha ez nem reggel 5 előtt történik, akkor nincs is baj. Étellel nem játszunk, a hosszúra nyúlt bevezető miatt mégis bele kell csapni a lecsóba. A Setra nem vár, a témához viszont kapcsolódik, a mai Ausflug elsődleges célja ugyanis a szeptember elsején az Audi Járműgyár szerződéses járatain debütáló, a Blaguss Agora Hungary Kft-hez frissen megérkezett MAN flotta megcsodálása. Százas zsepi bekészítve, a Pozsony-Écs megérkezett, irány Sopron!

blaguss_pbh073_01

Volt bőven időm Sopronba érni, ezért a szokásos M1-M85 helyett a kedvenc Rába-töltésemen csapattam végig, elsősorban ennek a fotónak az elkészítése miatt:

enykk_hsw659_03

...szóval Sopron. Már-már köztudott dolog, hogy az Audi Járműgyár szerződéses járatain szolgáltatóváltás történik, az ÉNyKK autóbuszai helyett szeptember elsejétől a Blaguss Agora Hungary Kft. szállítja a dolgozókat, azt viszont kevesebben tudják, hogy az Audi által megrendelt járatokon a cég már tavaly december óta jelen van, hat autóbusszal utaztatják a dolgozókat Pozsonyba, a konszern alá tartozó Volkswagen üzembe. Ezeken a járatokon négy 515-ös Setra és két MAN Lion's Regio közlekedik. A győri Audi Járműgyár szerződéses járatainak vonalhálózata Győr-Moson-Sopron megyén kívül Komárom-Esztergom és Veszprém megye egyes részeire terjed ki. A soproni székhelyű cég az új feladatokra elsősorban MAN Lion's Regio autóbuszokat vásárolt, a most forgalomba álló tizenöt autóbuszt néhány héten belül újabb négy követi.

blaguss3

blaguss2

A manuális váltóval szerelt ÜL364-es kocsik 55+1 ülőhellyel és 19 állóhellyel rendelkeznek, utóbbi persze ezeken a járatokon irreleváns, a 11,5 méteres kocsihossz ellenére viszont az 55 utasülés mellé meglepően tágas lábtér párosul.

blaguss1

A négy kisebb utasszámú járaton négy Iveco alvázas midi fog megjelenni, melyek egyike az idei BusExpon bemutatott Compacto 2-es, amit a Kapos Járműgyártó és Javító Kft. épített.

blaguss_pfl575_01

Csöppenjünk vissza a mindennapokba, szétnéztem egy kicsit Sopronban helyi járati ügyekben. Nem mondható, hogy a szolgáltató ne tartana lépést a kor követelményeivel, tavaly márciusban például hat darab 8 éves Mercedes Citarot vásároltak Sopron helyijáratára. A hat kocsiban alig volt együtt 5 millió kilométer, így újabb húsz évre biztosítva van a rendszeres és kiszámítható állandósággal párosuló minőség a városban. Hét évvel ezelőtt egyébként négy új autó is érkezett a városba, tehát mondhatni, hogy a helyi flotta fiatalítása legalább annyira folyamatos, mint a hazai vasúti mellékvonalak ütemes közlekedése napi két vonatpárral, 12 óránként.

enykk_nkw879_02

A délutánt a nyugati határszél meglehetősen izgalmas vasúti közlekedésének fotózására szántam, a későbbi témáim tudatában a 8-as vonalon rohangáló Flirt már szinte unalmasnak mondható.

gysev_415503_06

A GySEV tavaly beszerzett öt fős Desiro MainLine flottája annál érdekesebb téma. Többire a Deutschkreuz-Sopron-Bécs-Pozsony REX-eken lehet velük összefutni, de egy-egy járattal eljutnak Pamhagen, Fertőszentmiklós környékére is a Neusiedler Seebahn vonalán.

gysev_4744303_04

Szintén érdekes témát szolgáltat a környék vicinálisa, a Sopron-Wiener Neustadt vonal, ami a hétköznap, csúcsidőben Béccsel közvetlen kapcsolatot teremtő REX-ek kapacitásának tudatában már nem is annyira vicinálisnak hat. Az alapfelállás viszont holtidőben a Jenbacher, amelyeket a GySEV és az ÖBB közösen állít ki a vonalra. Nem tudom, pontosan hány motorkocsi lehet Wiener Neustadt járműtelepének kötelékében, de az tény, hogy jellemzően ugyanazokat fotózom Sopronban, amiket áprilisban az Aspangbahnon.

obb_5047090_02

A soproni pók miatt kicsit kapkodós a délután, a csúcsforgalom is elkezdődött, a soronkövetkező személlyel viszont még szóló Talent érkezik Baumgarten felől Sopronba, hogy Harka után ismét határt lépjen. A környék vasúti határfogalma egyébként világszinten is példaértékű.

obb_4124006_02

Sopron és Ágfalva között régóta szemeztem már egy kis dűlőúttal, ami néhányszáz méter után felkullog a vasút mellé, a hétköznap délutáni forgalom pedig most rávett, hogy végre ki is próbáljam, mit lehet isösszehozni. A neustadti vonalon hétköznap egy Desiro is dolgozik, természetesen ma a 002-es volt, amit már természetesen szintén sikerült korábban összeszedni Alsó-Ausztriában.

obb_5022002_04

A vonal vicinálisként való említésénél az asszociatív értelmezést nem véletlenül említettem, az egyik délutáni REX ugyanis nem kimondottan kis szerelvénnyel érkezik Bécsből. Valahogy így néz ki, ha egy kvázi mellékvonalon egy-egy vonatpár hivatásforgalmi igényeket is kiszolgál. Az már csak hab a tortán számomra, hogy ez a vonat továbbközlekedik Deutschkreuzig, így ugyan drót alatt, de tökéletes napállással fotóható a dízeles emeletes szerelvény.

obb_2016019_01

Innen már hazafelé vezetett az utam, de hogy szépen keretbe foglaljam a napot, letértem Kónynál, hogy lefotózzam a pozsonyi Lion's Regiot. Előzetes várakozásaimmal ellentétben fordítva parkolt le, amit teljesen megértek, így nem forrósítja fel a nap a fülkét. Azért így is szép ez a dög. :)

blaguss_nye195_01

(c)bobalt 2006-2017
www.bobalt.hu