2016. április 26.
"Azt hitted, rossz napod van." - Indokolatlan Borsod 4.

BORSODIVÁNKA - PÉTERI - MONOR - CEGLÉD - MONOR - NAGYKÁTA - TÁPIÓSZECSŐ - SÁTORALJAÚJHELY

jÓ REGGELT capslock... Jó reggelt kívánok! Ha többen lennék, biztosan egyszerre mondanánk, mint régen a rádióban. Kicsit elkéstem április 1-gyel, de ez tényleg az, aminek látszik... egy annyira indokolatlan borsodi post, aminek a sárga színen és a nyitóképen kívül az égvilágon semmi köze nem lesz Borsodhoz. Amennyire Borsodban indokolatlan, Pest megyében annál indokoltabb, az okait majd nézzétek meg néhány hónap múlva. Belefűzhettem volna még egy utánfutós Atlassib Djögiit is retkes putrik*rvával a négyes útról, azzal a román post második része is le lenne tudva, bezárva ezzel az elmúlt években beígért irományok körét. Na, akkor tényleg rossz napod lenne. :D

Első állomásunk Tiszalúc Péteri, ahol a JID-092 után újabb 415-ös kapott második életet a helyijáraton. Januárban jártam erre utoljára, ám maga a kifejezés nem teljesen fedi a valóságot, a csúszás talán kifejezőbb lenne. Akkor nem írtam róla, de már most is nosztalgiával tölt el, ahogy a tökéletesen szárazra tisztított utakon Győrből egy óra alatt Péterire értünk, lefordultunk a főútról és a fordulóban állt a 415-ös. Nos, két utcával arrébb sikerült megállni, majd összenéztünk: "Haver, ez tükörjég." Természetesen folytattuk a túrát és vmax=35-tel azért bejártuk a kitűzött térség majdnem felét. Néha azért bevillantak az orosz dashcam-es videók, amikor magatehetetlenül csúsznak össze az autók a jégen, először talán akkor, amikor álló helyzetből elkezdtünk oldalra csúszni és a szegély fogott meg. Viszont legalább nem a templom kerítése, mint a gombai Setrát.

Ennyit az emlékekről, egyszer-egyszer még vissza fogok utalni rá egy-egy kocsi kapcsán.

vb_fgm288_01

A tervezésnél elsiklott a figyelmem egy reggeli iskolás szerződéses járat felett, ami szerencsére közvetlenül a 415-ös után érkezett, így Péterin pontosan kétszer annyi fotó született, mint szerettem volna. :)

Irány Szerencs Monor, van még nyolc perc, indul a vasúttól a piacos eresztés. A kinézett hely enyhén szólva is bizonytalan, a város ezen részén nem jártam még hétköznap. Az eredmény egész tűrhető, banyatankos deepthroat thursay nem lesz belőle, de a gazt azért lenyírhatták volna. Említettem már a gombai Setrát?

vb_lnk244_01

Van 13 percem, ebbe pont belefér a reggeli KV, és két süti, a maradék meg jó lesz egy cigire. Monor belvárosát szépen rendbevágták, nem ez a kép volt előttem. Vagy azért, mert akkor még nem volt Setra? Kimondottan fotózási szándékkal pont a Setrák érkezése előtt voltam itt 2009-ben.

Érkezik a vasadi autó Csévharasztról a Vígadó elé, kereshettem én a múltkor, hétvégén is megy. Aggodalomra semmi ok, nálam nem volt típustisztítás, nem csak Setra lesz a postban, ígérem.

vb_lnk242_01

Monorra egyébként most elsősorban a budapesti elővárosi járatok miatt jöttem, fogok még értük néhány kört futni mostanában, ez teljesen biztos. Csíkos fecskeinga ugyan nem fog befutni KöKiről a Vígadóhoz, de a következő hónapokban alaposan meg fog változni itt sokminden, elsősorban a járműpark terén és ezt a vonalcsoportot illetően az Örs Vezér terén is.

vb_gxw258_01

  Monorra még visszatérünk, de közlekedésünk átalakulásának újabb csiszolatlan gyémántja, Borsodivánka Cegléd következik, ahol azért egy kicsit megizzadtam a fordákkal a napom tervezése során. Komoly mérlegelés volt, hogy maradjak délutánig, lecsúszva ezzel két monori eresztésről a selejtsorból, vagy elégedjek meg két ceglédi 280-asról a régi szappantartós képpel és kora délután visszamenjek Monorra. Végül az utóbbi mellett tettem le a voksom, okom így sincs panaszra. Setrával már nem fárasztok senkit, a DUD-867-et viszont a 2010-es BKV sztrájk alkalmával fotóztam utoljára, Csepelen.

vb_dud867_03

A decemberi 21 darabos Volvo 8700LE beszerzésből a ceglédi térség is kapott, az NKV-433 a csemői kirohanós E94-est váltotta. A 2009-es kocsik Hollandiából érkeztek, ahol a Veolia kötelékében végeztek hasonló feladatokat.

vb_nkv433_01

Csak reménykedni tudtam, hogy valamilyen csoda folytán nem a DUD-862 indul Albertirsára, a post elején említett sítúrán ugyanis természetes élőhelyén is fotóztuk Dánszentmiklóson. Nyert a logika és a fordakönyv, ilyenkor forgatják be Albertirsáról Ceglédre tankolni és karbantartani. Azért nem nagyon bánom így sem. :)

vb_dud862_04

...és hogy teljes legyen a sorozat, Lajosmizsére mi más indulhatott volna, mint a januárban vázig fagyva Csemőn fotózott DUD-861. :D

vb_dud861_02

A fentiek tükrében egy kicsit bosszantott, hogy szorít az idő és ezért a két kocsiért megkockáztattam Monoron a DZA-043 bebukását. Mivel a 4-esen mindenki 85-tel megy, már majdnem lemondtam róla, de utolsó esélyként nem délről mentem be a városba, hátha még elcsípem útközben. Bingó, ekkorát még nem fékeztem szabad jelzés előtt, de érdemes volt, jó eséllyel soha többé nem látom ezt a kocsit. Nem baj, jövök majd az új autókért is, Monor jó hely. MÁV-os logikával pedig sulivasárnap mehetnek majd Záhonyig.

vb_dza043_01

A következő budapesti indulásig ismét a központban nézelődtem, amolyan japán turista üzemmódban. Az átépítés előtti állapothoz képest lényegesen szűkebb lett a hely a fotózáshoz, de azért nem reménytelen. Érkezik egy újabb 8700LE a vasútállomásról, én pedig örülök. :)

vb_nkv428_01

A Monor - Kistarcsa, Kórház vonalon kíváncsi voltam, hogy mi megy mostanában, a legmodernebb technika az SL MAN volt, amit valaha láttam rajta, de élénken élnek az emlékeimben még a rollbandos 260.32-esek is. Az olasz múltú SÜ MAN is valami, de egy alacsonypadlós Volvót talán megérdemelt volna a járat az utazóközönségre való tekintettel. Borítás után irány a telep! :)

vb_kmf614_02

Jön a következő csíkosinga, ide egy GXW-382-t vártam, de így is jó, a kísérleti 438-as egész nap Monor és Köki között pörög.

vb_jid095_03

Monorra még jövök, most viszont sietni kell, mert a következő rendszám annyira van, mint ide Nagykáta. A fent megénekelt Volvo flottából a sülysápiak is kaptak hármat, amiből egy ilyenkor érkezik Nagykátára, ezért a sietség.

vb_nkv427_01

Nagykátán a két fő irányból érkező járatok fonódva látják el a város helyi igényeit, így a vasútállomás és a templom közötti szakaszon délután egész szép fotók készülhetnek, ha az ember egy kicsit türelmes és szeret menetrendet bogarászni. Az első után álljon itt az utolsó fotó a városból, úgyis régen volt már Setra. :)

vb_lnk251_04

A napnak lassan vége, már csak egy dolog maradt hátra a betervezett dolgokból, ez pedig a helyijárat Tápiószecsőn. Nem számítottam túl nagy különlegességre rajta, de a maga módján az SL MAN is az lesz rövidesen, legalább annyira, mint most egy fordás Rába.

vb_iaf479_02

Végezetül annyit, hogy a Volánbusz helyközi állományának nagyon csekély része jár be Budapestre, emiatt nagyon kevesen fotózzák a flottát. Pest megye vonalhálózata hihetetlenül sűrű, a települések ellátottsága és összeköttetése több, mint tökéletes. Ez viszont azzal jár, hogy rengeteg olyan vonal van, ami nem érint várost, hanem egy kisebb településről ráhordó szereppel bír a vasútra, vagy éppen az elővárosi buszvonalra. Így nem repül senki szájába a sült galamb és az SL MAN, két fél éjszakám, kilenc óra munkám van abban, hogy ez a nap így jött össze, ahogy. És miért? A közlekedési központok megjelenésével nem zárult le az ország közforgalmú közlekedésének átalakulása, csak éppen elkezdődött. Mozgalmas másfél év van mögöttünk, de még mozgalmasabb néhány év van előttünk, aminek a végére az ország buszközlekedése csekély mértékben fog hasonlítani mai önmagához. Ennek dokumentálása pedig a mi feladatunk, közlekedésbarátoké, azoké az embereké, akik belátják, hogy az Ikarus után, és Budapest határán kívül is van élet.

Mégsincs olyan rossz napod.

(c)bobalt 2006-2016
www.volanosoldalak.hu