2014. augusztus 4.
Életképek - Baja

BAJA

Nos, ahogy azt két nappal ezelőtt, az előző postban megígértem, Bajának egy teljes bejegyzést szántam. Azt még nem találtam ki, hogy a road movie végén említett jéghideg sörből mennyi maradt erre a postra, de nagyjából a valóságban is pihenőt jelentett az a kellemes félóra a nyári hőségben, hogy aztán újult erővel... igyak egy forró KV-t. :-)

A Szegedi úti kisboltban mindenesetre nagyon barátságosak, a délután folyamán még visszalátogattam hozzájuk. Persze nem csak kisbolt van a Szegedi úton, hanem helyijárat is.

A bajai helyijárat egyébként tavaly december óta kitűnően alkalmas az aktuális Tisza Volán selejtsor fotózására, akkor gondolta úgy ugyanis az Orangeways, hogy ők egyik napról a másikra egyszerűen fogják magukat és nem szolgáltatnak. A példamutató, gyors segítséget a Tisza Volán adta Szegedről, akik másnap reggelre buszokat és söfőröket költöztettek Bajára, továbbá az elején a Gemenc Volán is dobott autót a közösbe. Az más kérdés, hogy még így, öreg autókkal is színvonalasabb és kiszámíthatóbb lett a város helyi közlekedése, elég ha csak arra gondolunk, hogy az Orangeways gyakran a minimális darabszámú kocsit sem tudta a fordákra összelapátolni. Mondjuk, úgy elég nehéz is, ha éppen az ország másik felén különjáratoznak a bajai helyijáratos autóval. A szabadáras több pénzt hoz a konyhára, a közszolgáltatás meg le van sz*rva, ugyebár. Megértem a Bajaiakat, hogy nem sírják vissza a céget, az alábbi kép például Veszprémben készült 2011. májusában.

Azóta valamelyest normalizálódott a napi kocsikiadás, ami nagyrészt a három darab Bács Volános Volvo 8700LE állományba vételének köszönhető. Így jelenleg már két, általuk leváltott helyi kivitelű autó - egy Ikarus 263-as és egy Ikarus 415-ös - került vissza helyközi forgalomból a helyi közlekedésbe, Tisza Volános kocsiból pedig ottjártamkor négy darab dolgozott a városban.

Kora estére az 51-es úton észak felöl érkező járatokra néztem helyet, jött is szépen a Kunságos Budapest-Baja járat, erre kíváncsi voltam, mi lesz rajta, meglepetésemre egy hiányzó autóval Kalocsáról. :-)

A néhány, még ebből az irányból érkező járat lefotózása után benéztem az Állomás térre, ahol már több helyis autó is bent volt, "szerencsére" ajtós oldalról megint a BOX-808 fogadott. Nem baj, kell ilyen is.

A vasútállomáson éppen kifogtam az este legmozgalmasabb 15 percét, van itt ütemes InterRegio forgalom, kérem szépen. Tulajdonképpen a hátsó Uzsgyit szerettem volna kiszedni, de mire eltűntek mellőle az utasok, a Bz beletolatott képbe. Nem baj, így is jó.

Itt - de lényegében az egész országban, ahol bevezették ezt a fogalmat - az orosz motorvonatok jelentik az InterRegio szolgáltatást, az igazat megvallva tökéletesen meg is felelnek erre a célra. Viszonylag dinamikusan gyorsulnak, légkondícionáltak, tágasak, az ülésük pedig ilyen távokon még nem kényelmetlen. Gyakorlatilag mindent tudnak, amit a Desirók, de legalább csúnyák. :-)

Másnap reggel a Csermák Mihály téren kezdtem a napot, egyrészt, mert hangulatos dolgokat lehet itt a reggeli fényekkel alkotni, másrészt mert eléggé logikusan, pókszerűen van a távolsági járatokra építve az elővárosi-helyközi járatok menetrendje. Ez pedig azt jelenti, hogy 15-20 percen belül elég sok autó megfordul itt. Garára éppen a CLV-467 indult, ennek pedig nagyon örültem, szerettem volna egy szép fotót erről a kocsiról. '93-as 415.23-as típus, még a "klasszikus" tenderes 400-asok előtti példány, ráadásul nem régen rakhatták rendbe, szinte még meg sem száradt a felniken a kályhaezüst. Na meg az sem baj, ha szerepel Bács Volános autó is egy bajai postban... :D

A két nappal ezelőtti postban említettem, hogy sikerült az előző nap délutánján úgy érnem Bajára, hogy még lássam azt a két autót, amit bebuktam a forgalom miatt. Nos, a DUD-632 volt az egyik. Don't worry, be happy. :-)

Örülni is kell ezeknek a kocsiknak, a környéken annyira már nem jellemző a sárga 260-as, mint néhány évvel ezelőtt. A Credo annál inkább, 2011-ig a Bács Volánt is rendesen megszórták kiváló mérnökeink innovációjával.

Kedvenc 200-as típusomból - a 263-asból - öt darab található a Bács Volán flottában, valamint az Ikarus által gyártott négy darab C63-as egyike is a bajai állomány oszlopos tagja. Nem is lehetett volna jobb záróakkord erre a reggelre, mint az éppen Madarasról érkező GTZ-436 megörökítése.

Valami szebb végszó is lehetne annál, hogy a volán - de talán az ország - egyetlen Heuliez GX117 típusú csodájával sajnos nem sikerült találkoznom, de anélkül is sok szép fotó lett a lehető legváltozatosabb helyeken. Az itt készült összes fotó rövidesen bekerül az állománylistám megfelelő oszlopaiba, ezt követően pedig a - most még átdolgozás alatt lévő - képes adatbázisba is felkerülnek.

Nemsokára érkezek majd egy újabb road movie jellegű posttal, egy kevésbé populáris környékről, de hogy pontosan honnan, az legyen még meglepetés. :-)

(c)bobalt 2006-2014
www.volanosoldalak.hu